dissabte, 17 de març del 2018

DIA 6 DE MARÇ: CLASSE 10:

MATÈRIA: EL VOLUM

CIÈNCIA I GÈNERE
Amb El Dia de la Dona proper, hem vist un video que ens ha fet reflexionar sobre la situació que hem viscut les dones al llarg de tots aquest anys. Podria extendrem amb folis i folis explicant la meua opinió, la importància d'aquest dia, la lluita constant que hem de seguir i que fins i tot al 2018 seguix havent una gran diferència entre homes i dones, però ja ho he fet a twitter així que si voleu podeu entrar i fer una ullada.

Tanmateix si que m'agradaria destacar una dada important a la ciència, i és que quantes dones científiques coneixes? i d'homes?
Es trist veure que la majoria de persones no sabria dir ni una, però és normal, a la dona no se li valora el treball com a l'home. És més, com sabem que tots aquells descobriments de Newton, Einstein, Galileo etc. van ser seus realment? Vuic dir, cap la possibilitat que molts descobriments científics hajen sigut per dones però els homes es van fer amb aquest treball, simplement per despreciar la dona, o perquè aquest descobriment era important i sabien que donada la situació de l'època la veu de la dona no tenia força i l'única forma de fer aquestes teories consistents, seria amb un nom masculí al davant.



MATÈRIA

Fins ara hem parlat de la massa, el pes i el volum, hem comentat alguna cosa de la densitat. La diferència entre pes i volum està bastant definida, així que avui anem a centrar-se en el volum.
Com diu al video el volum d'un sòlid es pot mesurar mitjançant un vas de precipitats o proveta i aigua. Hi ha que afegir, que és clar que l'objecte ha de cabre dintre de la proveta, sinò s'adoptarien altres mesures. Expliquem-ho amb un exemple:
Resultado de imagen de mesurar el volumTenim una roca, i volem saber el seu volum: es fica aigua a la proveta i obervem que arriba fins als 22ml. Seguidament, posem la pedra a dintre de la proveta i comprovem que ha passat. El nivell de l'aigua augmenta fins als 26ml, és a dir el volum de la roca és de 4ml (26-22=4). 
Però, com és que mesurem amb litres un objecte sòlid? Doncs bé, és senzill, parlem de litres perquè és la capacitat de litres que ixe objecte ocupa. Com ja sabem, el volum és mesura en m3. Així que segons el sistema de conversió, si 1L=1dm3 aleshores 1ml=1cm3 i per tant 4 ml serà el mateix que 4cm3. D'aquesta forma averiguem que el volum de la roca mesura 4 cm3.

Bé, pot ser ara heu assimilat massa informació de cop, a aquesta pàgina ús expliquen perfectamente el sistema de conversió i com podem averiguar el volum d'un cub: http://www.bartolomecossio.com/MATEMATICAS/volumen.html

Per que puga recordar millor la capacitat que ocupa el volum, tenim aquests exemples:
Resultado de imagen de dado
1 cm3
Imagen relacionada
1 dm3
Resultado de imagen de lavadora
1 m3
























Resultado de imagen de volumen cilindro



Per atra banda, el volum d'altres formes geomètriques es mesura de la següent manera:

 On r= radi, h= altura




Seguidament, a l'aula, procedim a mesurar el volum de:
  • La classe: com que el sòl està fet de manisses quadrades, hem mesurat una manisa i l'hem multiplicat per la quantitat de manises des d'un costat a l'altre de l'aula i des de davant al darrere, finalment, hem mesurat des del sòl fins al sostre: (0.4m x 28 baldoses) x (0.4cm x 20 baldoses) x 2.83m = 253568m = 253568l
  • El brick de llet: ample x llarg x alt=  9.5cm x 6.4cm x 16.5cm= 1003.2cm3 = 1,3dm3 = 1.3l
  • El cub d’escuma: 14.5cm x 14.5cm x 14.5cm = 3048.625cm3 = 3.05l
  • El cub de suro: 16.5cm x 17cm x 15cm= 4207.5cm= 4.2l
  • Els recipients 1, 2, 3, 4, 5 i 6 (ordenats per volum de menor a major):
    • 1: 3ml
    • 2: 23.5 x π x 1.5= 166ml  
    • 3: els gots de tubo solen ser de 220ml.
    • 4: 300ml (s'ha comprovat plenant-lo fins a dalt i abocant-ho al recipient 6, que té les mesures amb ml.
    • 5: 14.5 x π x 5.5= 1.4l
    • 6: 18 x π x 6.5=2.4l
Nota: És probable que el recipient 4 no estiga correcte, ja que era poc més xicotet que el 5, per tant la diferència no pot ser tal. Malauradament al no tindre els objectes altra vegada no puc verificar-ho. Disculpeu les molèsties.
  • Qualsevol altre objecte o recipient que trobes a la classe:
    • Hem escollit un cub de rubik, unp oc més gran dels normals: 9x9x9= 729cm3


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada