dilluns, 12 de març del 2018

DIA 1 DE MARÇ: CLASSE 9:


  1. MATÈRIA



Les persones estem en contacte amb el que ens envolta, ja siga fabricat pel ser humà o natural. Tots els dies veiem plantes i animals, i depenent d'on sigues estas en contacte amb la platja o la muntanya. Som curiosos i ens plantejem un fum de preguntes sobre tot allò, sobretot quan som menuts, i és clar que la millor forma de resoldre els nostres dubtes es explorant, observant detalladament allò que ens crida l'atenció. Però, realment ens fixem en tot amb el que estem en contacte?
Us propose una activitat: Mireu la següent imatge durant un minut:



Podeu dir, sense tornar a mirar, tots els objectes que hi apareixien? Escriu-ho als comentaris si t'abellix.
Aquesta activitat es diu el joc de Kim, es tracta de entrenar la teua ment per aprendre a observar millor o en aquest cas, per veure si vas be d'observació o necessites prestar més atenció.

També podem observar diferents tipus de materials, amb tot tipus de diferències, però com vam dir anteriorment, tot té dos coses en comú: tenen massa i tenen volum.
Resultado de imagen de explicación
https://goo.gl/images/nz7Kix

A partir d'ací s'endinsem en la part teòrica del blog. Aquesta serà un poc menys interactiva i tractaré d'explicar-vos contingut per a que pugau partir d'uns principis a l'hora d'aportar-ho de forma pràctica a l'aula i així que els xiquets també puguen entendre el què estan fent i amb quina finalitat. Si sorgeix qualsevol dubte podeu posar-se en contacte amb mi amb els comentaris o el correu del meu perfil.

Com sabem, la matèria és tot allò que té massa i volum i la podem classificar atenent a diversos criteris. Però què és això de massa i volum?


  • El volum és la quantitat d’espai que ocupa un cos i en el SI (Sistema Internacional) es mesura en m³.
  • La massa és la quantitat de matèria que té un cos. Per indicar la massa d’un objecte segons el SI utilitzem el Kg. Hem de fer distinció també entre pes i massa:
    • El pes és la força que ixa massa exerceix sobre un altre cos. És a dir, quan diem que ens hem pesat no és del tot correcte. Recuperant l'exemple de l'astronauta, utilitzat dies enrere: Si no hi ha espai en l'acció gravitacional de la Terra, com mesurar el pes dels elements? És simple, a l'espai no té pes i per això els astronautes fluctuen, el que no vol dir que perguen la seva massa. El pes i la massa es relacionen, són grandeses proporcionals. Com més gran és la força de la gravetat més gran és el pes. 
    • Les persones sabem la nostra massa mitjançant les bàscules. La bàscula divideix la força-pes que s'exerceix sobre ella entre la persona i la superficie de la bàscula.
A més, la matèria ni es crea ni es destrueix: la llei de conservació de la massa, és a dir, la massa sempre serà la mateixa. Amb sempre ens referim als estats de la matèria, dels quals tothom coneix 3:
  • Líquid
  • Sòlid
  • Gas
Però i si diguera que són 5? No, no estic boja ni vuic prendre-vos el pèl realment si que són 5:
    Resultado de imagen de plasma
  • Plasma: un estat fluid similar a l'estat gasós però en el que determinada proporció de les seves partícules, estan carregades elèctricament i no posseeixen equilibri electromagnètic, per això són bons conductors elèctrics i les seves partícules responen fortament a les interaccions electromagnètiques de llarg alcanç.


    Resultado de imagen de bose-einstein
  • Condensat de Bose-Einstein: per dir-ho d'una forma resumida, en física, el condensat de Bose-Einstein és l'estat d'agregació de la matèria que es dóna en certs materials a temperatures properes al zero absolut.




En quant a la pregunta dels estats de la matèria, m'agradaria contar-vos una anècdota que va pasar a l'aula. El professor abans de preguntar-ho en va donar un foli aparentment en blanc, va preguntar a la classe i tots van contestar que 3. Hi ha que dir que jo sóc una persona que encara que pense el contrari a tothom he de dir la meua opinió i no sé perquè en sonava que hi havia més de 3, així que vaig dir que 4. Quan el professor va dir el plasma, vaig recordar que realment si que ho sabia, pot ser siga perquè veig una sèria de TV que es diu The flash, tracta sobre un velocista i és ciència ficció però de vegades expliquen certs termes científics, que tot i ser ciència ficció, com ja he dit l'ésser humà és curiós per naturalessa i de vegades m'interesse per algunes coses que diuen i cerque si realment són ficció o tenen certa part real. I bé aquesta va ser una d'estes vegades que eren reals. En fi, que amb llum ultraviolada va enlluminar el foli i:


"Ja veuràs com Àngela diu que NO són 3 els estats d'agregació de la matèria"
                                   Juanfra  1-03












No sé si pensar que va pensar que sóc llesta o que simplement volia dir el contrari que tots, (la segon opció em sembla la correcta) de tota manera va ser mol graciós i en part servirà per a no oblidar el que haviem aprés. He de dir que l'estat del condensat de Bose-Einstein si que no ho havia sentit mai, però igualment aquests dos tardaran un poc a estar als llibres de text.

Tornant a la teoria, i en relació als estats de la matèria i el pes i masssa, per què quan cremem una fusta si després pesem la seua sendra té una massa diferent?
Hem de tindre en compte que la fusta està formada principalment per molècules orgàniques. Part dels àtoms reaccionen amb oxigen per formar CO2, i part de les molècules d'hidrogen reaccionen amb oxigen per formar H2O. Com ambdues substàncies són gasoses, totes dues s'expandeixen per l'atmosfera. 
Però i si ferem açò dintre d'una càpsula on no es puguera "escapar" aquests gasos? Doncs, tindria la mateixa massa, ja que el canvi d'estat de la matèria no afecta a la seua massa.





Partint d'aquesta hipòtesi, procedirem a realitzar un experient:

Materials: una botella d'aigua buida (quant a més estreta millor), un globus, un embut, dos cullerades de bicarbonat, uns 20cl de vinagre i una bàscula de cuina.

Procediment: 
Posem a la botella el vinagre i al globus el bicarbonat mitjançant l'embut, posem el globus a la botella, però de forma que el bicarbonat i el vinagre no arriben a barretjar-se encara, seguidament comprovem la seua massa.

Després doblem el globus per a que es barretjen les dos substàncies i subjectem el millor possible el globus, tranquils perquè no explotarà i si solteu el globus ja podeu preparar el moxo i un drap. Finalment tornem a pessar el recipient, veurem que la massa a disminuit molt poc ja que alguns gasoso s'hauran escapat però podem observar que la massa és quasi la mateixa tot i el canvi d'estat.

Per finalitzar us dixe amb el video i algunes fotografies de l'experiment:

Abans

Després

Les meues companyes d'experiment

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada