dimecres, 7 de març del 2018

DIA 20 DE FEBRER: CLASSE 7:

EL MÈTODE CIENTÍFIC


Personalment sempre he cregut que el fet que la música influera en el creiximent de les plantes era un mite, però després d'investigar m'he adonat que realment afecta. Tot i que podem trobar articles contradients la majoria recolzen la veracitat d'aquest fet. En part estariem parlant del que ja he mencionat moltes vegades: epistemologia espontànea o ciència popular.
Pot ser la planta de la meua habitació es morira perquè no tacava be la flauta... Es clar que no, es va morir perquè no la regava. El cas és que realment no funciona així, a aquest article hi ha una xicoteta explicació de com afecta: http://www.canna.es/musica_y_plantas

Amb aquest experiment observem que per poder obtindre una resposta hem de seguir un procés i investigar alló desconegut, aquest procés s'anomena mètode científic i utilitza l'evidència i l'experimentació. Les persones que fan ciència utilitzen aquest mètode amb la finalitat de trobar informació per respondre les preguntes que es fan.

El mètode científic consta de processos, que depenent de la situació variararan, però generalemnt podem trobar:
  • observació
  • hipòtesi
  • experimentació
  • resultats
És a dir, els científics i les científiques es plantegen, generen, preguntes (situacions problemàtiques obertes) d'interès; acoten, precisen, simplifiquen les situacions; formulen hipòtesis, possibles explicacions que s'han de sotmetre a proves i realitzen dissenys per obtenir evidències, d'aquesta manera els següents passos que fan són portar a terme experiments, obtindre dades; interpretar i analitzar els resultats obtinguts, modificar les seues idees inicials o el procés; donar suport les seues idees inicials i fer públiques les seues investigacions

Amb dues companyes hem elaborat un mapa conceptual dels processos del mètode científic:

Per poder explicar millor-ho hem utilitzat colors. No sé si es pot apreciar bé a la fotografia, però ho explicaré amb més o menys els mateixos colors:

Tenim una quantitat de colors però volem quedar-nos amb el morat.
  • OBSERVAR: Fem una ullada al que tenim. Observem tots els colors que tenim
  • FORMULAR HIPÒTESI: plantejem possibles formes de resoldre el nostre problema o necessitat. Hem sabut que es tracta d'un color fred.
  • EXPERIMENTAR: Duguem a terme el que hem plantejat. Agrupem els colors i els ordenem.
  • COMPROVAR: escollim de dos en dos els colors
    • COMPARAR: Vejem quina és la forma correcta o que més s'aproxima al resultat que volem obtindre. Comparem dos dels colors.
    • DESCARTAR: Llevem alló que no ens ha servit. Si encara no hem obtés el que buscavem, tornem a formular hipòtesi i repetim els pasos fins arribar al final. Eliminem el color que menys s'aproxima al morat i repetim el procés.
  • RESULTAT: Obtenim el que buscavem. Hem aconseguit quedar-nos amb el morat.



Per últim, com hem observat el mètode científic implica prendre decisions, però hi ha estudis que afirmen que al final del dia prenen pitjors decions ja que durant tot el dia estem fent-ne, com per exemple què roba ens posem. A aquest article ho explica millor: https://www.hbr.es/autogesti-n/47/no-tome-decisiones-ltima-hora-del-d-ser-n-peores. Amb açò el que vuic dir es que si heu de fer algun tipus d'experiment a l'aula amb els xiquets, recomanaria que no fem moltes activitats abans que es facen decidir o inclús preguntes del tipus: ''que penseu que anem a fer hui'' o que realitzarem l'activitat cap a les primeres hores si es possible, per obindre millor resultats.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada