dimecres, 28 de febrer del 2018

DIA 15 DE FEBRER: CLASSE 6:

EXPERIÈNCIA SENSORIAL


Podem extraure que no sempre ens podem fiar del que hi haja a internet en una primera mirada, o que no ens cregam tot el que ens diuen, ja que molta gent creu que aquest poema la escrit Pablo Neruda, però no és així.


Hui hem realitzat una pràctica a classe els objectius de la qual són:
  • Ser capaços d'elaborar un guió de treball.
  • Saber prendre nota de les activitats que es van realitzant, de manera que siga útil posteriorment.
  • Aprendre a emetre hipòtesis a partir de les dades obtingudes.
I els materials: Una caixa tancada amb alguna cosa al seu interior i tot tipus d'aparell que cregam necessàri per poder saber que hi ha dins.


L'activitat consisteix en: el professor reparteix, per grups, una caixa amb algún element (o diversos però iguals) dins d'ella. Hem d'averiguar el que hi ha en ella seguint aquestos pasos:
Nota: no es pot fer malbé la caixa.


1. Proposa un guió de treball, on indiques (per mètodes indirectes) que podries fer per definir les característiques del contingut de la caixa.
Al grup del qual formava part hem pensat en:
  • Sospesar-la
  • Olorar-la
  • Escoltar el soroll que fa
  • Moure la caixa i parar-la per si el que té es redó la caixa es seguira moguent
  • Amb un imant comprovar si el que hi ha dins és un objecte metàl·lic

2. Fes una llista a manera de taula (mira l'exemple), amb els possibles aparells de mesura o d'una altra índole que podries utilitzar, així com totes les accions que pugues fer amb la caixa, sense trencar-la, obrir-la o espatllar-la.


Aparells de mesura
Accions
Sacsejar
Nas
Olorar
Orelles
Escoltar
Moure i parar la caixa.
Imant
Comprovar si és metàl·lic

3. Ara se't dóna la caixa. NO pots obrir-la. Treballes amb ella com havies indicat, anotant en una taula totes les dades obtingudes de les teues observacions. Escriu també el resultat de la utilització dels diferents aparells o instruments. 

Acció realitzada
Resultat
Comprovar amb un imant
Negatiu
Sacsejar la caixa
Positiu
Olorar la caia
Negatiu
Escoltar el soroll del que hi ha dins de la caixa quan la mous
Positiu
Moure la caixa i parar-la
Negatiu
4. Ordena tota la informació obtinguda, i analitza-la. Us atreviu a fer una primera hipòtesi del
contingut de la caixa?
S'ordenen els resultats obtesos i es fan unes primeres hipòtesis: els membres del grup creguem primerament que es tracta d'una goma d'esborrar, una moneda o un fluorescent (subratllador).

5. Utilitza aquells aparells/instruments o mètodes indirectes que no hages pogut utilitzar abans per no nomenar-los i aconsegueix noves dades.
Alguns dels nostres companys ens han donat idees de com podem saber el que hi ha dins, que nosaltres no haviem pensant, i les duguemm a terme: pesar una caixa buida i després la nostra per poder averiguar que pesa el que hi ha dins.

6. Es decidix si amb les noves dades obtingudes canviem la hipòtesi o no.
Nosaltres decidim mantindre la nostra primera opció.

7. Se us mostrarà a continuació una llista de possibles objectes que pot contenir la caixa que teniu. Escolliu entre ells l'objecte o els objectes que més s'ajusten a la vostra suposició.

Nosaltres pensem que pot ser les pinses o el didal de costura. De manera que canviem la nostra hipòtesi.



8. Ha arribat el moment que més esperaveu! Obriu la caixa i comproveu si heu encertat amb la vostra última hipòtesi.



Malauradament no hem encertat amb les nostres hipòtesi.

                     :(





Aquesta activitat pot ser molt útil i divertida a l'aula d'infantil. Els xiquets són curiosos per naturalesa, i segurament acabarien pensat formes per averiguar el que hi ha dins que, fins i tot, els adults no pensariem. D'aquesta forma fomentem la creació d'hipòtesi en els xiquets, també els ajudem a aguditzar els sentits, ja que si no poden veure el que hi ha dins hauran de fer ús de la resta dels sentits (tacte, olfacte...).

Però a més d'aquesta activitat podem fer altres que tinguen com a objectiu estimular els sentits del xiquets, a continuació propose una:


ON ESTAN PETÚNIA I ELS SEUS AMICS?

Petunia és una floreta de peluix molt escaquejadora. S'ha amagat per la classe juntament amb altres amics de peluix i els hem de buscar.

Els objectius d'aquesta activitat són:

  • Estimular els sentits.
  • Fomentar el treball en equip
  • Iniciar els xiquets en la formulació d'hipòtesi.
  • Fomentar l'orientació espacial dels xiquets.
Els materials que necessitem són:
    Resultado de imagen de peluches
  • Una flor de peluix, i altres tipus de peluix com un gos, un os, un conillet etc
  • Diversos perfums
  • I mocadors per tapar els ulls als xiquets.
Primerament el professor o professora aspergirà un poquet cada peluix amb els perfum (cadascún un diferent) per a que faja olor. Després col·locarà la classe de forma que cap xiquet es puga fer mal, i amagarà la flor a algun lloc de la classe. 

Una vegada els xiquets estiguen a l'aula i el professor els explique en què consisteix l'activitat: 
  1. Es formaran petits grups. 
  2. Un membre de cada grup es taparà els ulls amb el mocador.
  3. Per sorteig, se li assignarà un lloc de l'aula a cada grup.
  4. Mitjançant l'olfacte i les direccions dels companys els xiquets hauràn de buscar un peluix que es trobe a la seua àrea.
Una vegada s'haja trobat un peluix, per mitjà del tacte hauran d'averiguar quin tipus de peluix és, així que hauran de pensar en les parts del peluix que estan tocant i a quin poden correspondre o no. L'equip que haja trobat a Petunia pot ajudar els altres equips a trobar el seu peluix.

L'activitat finalitza quan tots hajen trobat el seu peluix i hajen averiguat de quin es tracta.

Resultado de imagen de competir vs colaborarNo podem oblidar que aquestes activitats no tenen gaunyador, no es tracta de fomentar la competitivitat, sinò de treballar.


Com podrem comprovar als xiquets es fascina aquest tipus d'activitats, com ja he dit són curiosos per naturalessa però també els agrada investigar i descobrir per si mateix el que els envolta. Amb aquestes activitats podrem ajudar-los a que ho puguen fer.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada