dimecres, 21 de febrer del 2018

DIA 8 DE FEBRER: CLASSE 4:

APRENEM CONEIXIMENTS O MECANISMES DE RETENCIÓ?

El vídeo de hui tractava sobre xiquets menuts que no volien assistir a l'escola.
Podríem relacionar-ho amb el que hem vist fins ara. Els xiquets són obligats a adquirir uns coneixements i això no deuria de ser així.
Per exemple, conec una xiqueta que és molt bona en arts, dibuixa molt bé inclús fa figuretes de fanc entre altres coses. No obstant ha suspés l'assigantura de plàstica a l'escola. Quan li vaig preguntar per què, la seua resposta en va fer ganes de plorar: "perquè m'obliguen a fer sempre el mateix, tots fem el mateix i m'avorrixc molt, a més si intente fer algo paregut com el que ens demana la mestra, em suspenen."
Resultado de imagen de creatividad formas geometricas ciudad
https://goo.gl/images/Prd9Fd
Açò en va dur a una reflexió, s'aprèn igual a dibuixar formes geomètriques dibuixant-les com a tals que fent-los una activitat? Per exemple: dibuixa o pega cartolines o altres materials creant una ciutat.

Vaig decidir fer aquesta pràctica amb dos xiquets més xicotets i a cadascún li vaig dir que fera una de les activitats, un mes després, sabeu quin dels dos recorda més les formes geomètriques a més d'utilitzar-les als dibuixos que realitza? Exacte, el que va tindre llibertat per a manipular-les.

Està en les nostres mans canviar el futur, no obstant aixó primer haurem de fer una reflexió de cóm ens han ensenyat a nosaltres, cóm hem aprés conceptes i si relament volem utilitzar-ho a les nostres classes o si a l'actualitat seria útil.

A classe ens han proposat un examen paregut al següent. Si voleu tindre la mateixa experiència que jo us convide a descarregar-vos-el i una vegada imprés que el llegiu i el feu:

https://docs.google.com/uc?export=download&id=1PYsS0uPF_U9QHvg9uz2MjFQ_NsbuQnVB

Doncs bé, si heu realitzat les preguntes les vostres respostes poden ser distintes però la majoria haureu fet algo paregut al que vaig fer jo:
  1. Vaig posar els noms que recordava tot i que en va costar pensar-los.
  2. Vaig escriure els noms que recordava.
  3. Resposta: Les faltes d'ortografia.
  4. Vaig intentar explicar el que em demanava.
  5. El meu cas era dir el nom en veu alta a classe, i si, ho vaig fer.
  6. Resposta: 600/30= 20
  7. Respostes: 1) segon 2) en cap o si la cursa és tancada, en primer lloc (perquè l'has doblat) 3) 4100
  8. Aquesta pregunta era un poc diferent, pero també, ja havia contestat les preguntes.
  9. Era sobre futbol però ni la vaig contestar.

Respostes correctes:
Nota: Si s'ha fet la 8, la 1, 4, 7, 9 no deurien d'estar fetes però igualment les explicaré.
  1. https://goo.gl/images/YSbGSa  Com podreu observar l'ordre dels estats és diferent a l'esquema de l'examen, i per aquesta raó us haurà costat més d'emplenar o alguns els haureu fet en el lloc del esquema proposat com a resultat, però mal a l'esquema de l'examen i per tant la resposta seria incorrecta. Per què? Senzill, hem estat tota la primària i l'ESO estudiant el mateix esquema en el mateix ordre i hem acabat retenint a la nostra ment la posició i no el nom correcte dels canvis d'estat.
  2. A aquesta activitat no s'ha de fer res. Per què la majoria hem emplenat els nombres del dibuix? Perquè és el que ens han ensenyat, de normal si veiem un dibuix així ni llegim el enunciat, directament responem al dibuix i ja. I realment aquesta pregunta simplement explicava què és la fotosíntesi, sense falta de fer res més que llegir-ho.
  3. La resposta són les faltes d'ortografia. La majoria no haureu contestat això, o per exemple que està a una lletra distinta a com està la resta de l'examen, perquè a un examen de ciència és impensable que hi haja una pregunta que no siga sobre ciència.
  4. Una resposta a la primera pregunta és pot trobar ací: http://www.edebe.cat/educacion/documentos/9647-0-529-9647-BIO-3ESO-CAT.pdf i a la segona resposta és dir que No.
  5. Bé, aquesta pregunta es fer el que et demana, però ara veurem quin és l'error a la resposta.
  6. Densitat = 600gr / 30cm cúbics  -> Densitat = 20gr / cm cúbics o bé 2 kg / m cúbics
  7. Respostes: 1) segon 2) en cap o si la cursa és tancada, en primer lloc (perquè l'has doblat) 3) 4100. Ací trobareu l'explicació de per què són aquestes respostes: https://webalia.com/chistes/agilidad-mental/gmx-niv61-con2852.htm
  8. La majoria hem respost tot perquè no hem llegit el que hi havia abans de la pregunta 1 o ho hem ignorat (com jo): Abans de començar l’examen llegiu totes les preguntes. També aplicable per a la 2.
  9. Aquesta pregunta no té resposta. Ha sigut per emplenar.

Tot i que ha sigut curiós haver realitzat aquest examen, ha sigut trist. Com podem errar preguntes tan simples? Estem educats per realitzar accions mecàniques: com estudiar informació, escriure-ho i formatejar el nostre cervell per poder fer el mateix amb la nova informació. I que aprenem? Poc o en el pitjor dels casos res.
Com anem a estar motivats per a seguir aprenent?
Doncs bé, és un poc el que hem estat dient, anem a ser els docents del futur, el que ens planteja dos fets:
Hem d'actualitzar les formes d'ensenyar per al futur. I al segon, si ens actualitzem per al futur, en algun moment serà present i desprès pasat, el que vuic dir és que mai haurem de deixar d'actualitzar-nos.

En compte de fer que els xiquets aprenguen els canvis d'estat de la matèria amb un esquema, si no tenim l'oportunitat d'anar al laboratori intentariem, que mitjançant el que poguerem dur a la classe o videos els xiquets pugueren observar visulament el que pasa i després ja li posem un nom als canvis. D'aquesta manera els xiquets aprendran més que si se'ls diu que sols.

Com a conclusió anime als docents que ho són actualment a fer aquest tipus d'activitat a les seues classes, per que encara estan a temps de comprovar si estan educant per a aprendre coneiximents o per a estudiar informació de forma mecanitzada, i així poder rectificar la metodologia a les seues aules.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada