dilluns, 19 de febrer del 2018

DIA 6 FEBRER: CLASSE 3:

QUÈ SABEM REALMENT DE CIÈNCIA?


El dia de hui se'ns presenta aquest curt. Abans de començar a explicar-lo us convide a que em deixeu als comentaris que us ha paregut aquest vídeo: que heu sentit? perquè penseu que tenen aquesta reacció? Quin títol li possarieu que representara el vídeo?

Una vegada ja heu contestat a aquestes preguntes o al menys heu pensat una resposta, vaig a explicar què vaig sentir jo. Al principi no ho entenia i després estava molt molesta de com sense saber es jutja negativament a altra persona, pero açò té un nom: IGNORÀNCIA. Som ignorants per naturalessa, sempre desconeixem algo i pensem que ho coneixem, però aquestes xiques són culpables de la seua ignorància? Jo pense que no. Aquest desconeixement que tenen es degut a uns estudis educatius no acabats o que no han causat el suficient interés com per a retindre la informació. És cert que en gran part la culpa la té el sistema educatiu, però una part també es nostra, dels professors. Per tant hem de trobar una nova forma d'ensenyar conceptes que motive als estudiants a no deixar de ser-ho, a investigar, aprendre allò desconegut.


Les activitats segueixen un poc aquest camí de la ignorància, ja que hem respost a unes preguntes individualment i l'hem posat en comú per grups. S'ha pogut comprovar com no sabem moltes coses que s'aprenen a la primària, o com el boca a boca ha cobert aquells coneiximents correctes d'altres populars, allò que s'anomena CIÈNCIA POPULAR.

Aquest ha sigut el questionari, abans de mirar les respostes us aconselle que el realitzeu per comprovar que realment desconeguem moltes coses que creguem conéixer:

Resultado de imagen de cuestiones
https://goo.gl/images/T6nhE7
  1. Ens han dit que la Terra atrau a totes les coses, aleshores per què no cauen al sòl un astronauta o la lluna que són allí dalt?
  2. Si plantem una vareta d'avellaner, en uns anys es fa gran. Al llarg de la seua vida, doncs, experimenta un gran augment de pes. D'on prové una grant part d'aquest pes?
  3. Justifica quina de les següents representa un perill major per a la salut: Dormir en una habitació tancada amb un animal de companyia, amb una planta o amb altra persona, altres (especifica què).
  4. Una persona afirma que els objectes que estan en una mateixa habitació tenen la mateixa temperatura. És correcte? Amb que et bases?
  5. Un cotxe consumix 30kg de combustible en un viatge. Podem afiramar que els gasos que ha expulsat pel tub d'escapament en aquest viatge: no pesen res, pesen 30kg, pesen molt menys que 30kg o altra resposta (especifica què).
  6. Sobre la duració dels dies, en què època de l'any són els dies més llargs? i més curts?


A continuació us dixe uns enllaços a articles i vídeos que expliquen les preguntes.

  1. Atracció que exerceix la Terra sobre totes les coses: La fuerza de gravedad. La fuerza de gravedad tiene un alcance infinito: https://astrojem.com/teorias/fuerzagravedad.html
  2. L'augment de pes que experimenta un arbre: Cómo crecen los árboles: https://youtu.be/WOFrM0mc0OY
  3. Perill de dormir amb un altre ésser viu a la mateixa habitació tancada: El falso mito sobre el peligro de dormir en una habitación con plantas: https://blogs.20minutos.es/yaestaellistoquetodolosabe/el-falso-mito-sobre-el-peligro-de-dormir-en-una-habitacion-con-plantas/
  4. Igual temperatura dels objectes presents en una mateixa habitació que té igual temperatura: ¿Por qué sentimos algunos materiales más frios que otros?: https://www.xatakaciencia.com/sabias-que/por-que-sentimos-algunos-materiales-mas-frios-que-otros
  5. Combustió de la gasolina i gasos expulsats: Relación entre consumo y emisiones de CO2http://motorfull.com/2007/03/relacion-entre-consumo-y-emisiones-de-co2
  6. Duració del dia i la nit: Días y noches a lo largo del año: https://www.edumedia-sciences.com/es/media/371-dias-y-noches-a-lo-largo-del-ano

        Com haureu pogut comprovar la ciència popular està més present del que creguem.

        Com es possible que les perosnes amb formació acadèmica acaben tenint les mateixes respostes que algú que no n'ha tingut? Com pasem de saber alguna cosa a pensar, erroneament, el contrari.

        Resultado de imagen de estudiar y vomitar
        https://goo.gl/images/z8duXp

        Com podem veure si no estem motivats a estudiar o a saber alguna cosa i no mantenim aquesta motivació per no oblidar-ho, realment tota la feia feta no serveix de res. Pot ser siga per culpa del sistema educatiu o no el que hem de saber és que les ciències, al igual que moltes matèries, no estan explicant-se d'una forma correcta que motive i ensenye. La majoria hem sigut educats per a estudiar i vomitar a un examen sense preocupar-se per si realment hem aprés i crec que el no saber el per què ens estudiem algo ens desmotiva.

        En conclusió, anime a tots aquells futurs docents o inclús els que ho són actualment, a mirar un poc més enllà de les paraules que hi ha impreses a un llibre. S'apren més fent què llegint o escoltant. Per exemple si als xiquets els expliques que amb la barretja d'alguns colors es creen altres de segur que en una setmana ja ho han olvidat, tanmateix si sense explicar res els dones un fum de colors i els dius que experimenten amb ells aprendran com del roig i blau es fa morat o que de la barretja de tots ix el negre.

        No amb tots els conceptes tindrem la possibilitat però és clar que si no se li dona una oprtunitat a manipular i experimentar no la tindrem en cap.

        Cap comentari:

        Publica un comentari a l'entrada